احمدی نژاد ازدواج اسلام امام خامنه ای بی حجابی تلوزیون جوانان حجاب حجاب اسلامی حضرت زهرا حقوق زنان خانواده دختر دختران رسانه ملی زن زناشویی زنان زن ایرانی زندگی زندگی مجردی زن سالاری زن مسلمان زن و شوهر سربازی شوهر شیعه صدا و سیما طلاق ظهور عشق عفاف فراماسونری فمینیسم قرآن مرد مردان مردم مرگ مشایی مهریه ولایت پسر پناهیان چادر

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
هرگاه کسی برای خواستگاری نزد شما آمد و دینداری و امانت داری او را پسندیدید، به او زن دهید؛ که اگر چنین نکنید، در روی زمین تبهکاری و فساد بسیار پدید خواهد آمد.
بحار الانوار؛ ج103، ص372، ح3
تازه های اهل بیت (ع)
یافت نشد
تازه های اجتماعی
یافت نشد
تازه های زندگی اسلامی
یافت نشد
آخرين هاي سايت
last posts
حدیث برگزیده
NEGAR
آخرين نظرات
Last comments
بخور نخورهای افطاری و سحری

نــــــــــــــــــگار : «از آنجا که معده در طول روز براي مدت زيادي خالي بوده، بهتر است افطار را با خوردن يک مايع گرم (نه داغ) مانند چاي، سوپ‌هاي رقيق يا شير گرم شروع کنيم. آش‌هاي سنگين براي وعده افطاري و شروع باز کردن روزه اصلا مناسب نيستند».
سایت فرهنگی و مذهبی نگار

حتما شما هم تا به حال توصيه‌هاي زيادي در مورد يک وعده سحري يا افطاري مناسب و سالم شنيده‌ايد…

مثلا اينکه در صورت امکان، يک ساعت پيش از اذان از خواب بيدار شويد تا وقت کافي براي خوردن سحري داشته باشيد، يا بعد از بيدار شدن، ابتدا کمي ميوه و مقداري لبنيات مانند شير يا ماست بخوريد و سپس سراغ غذاي اصلي‌تان برويد. تمام اينها جزو توصيه‌هاي متخصصان تغذيه است که با رعايتشان مي‌توانيم ماه رمضان را با سلامت جسم و روانمان پشت‌سر بگذاريم. در ادامه گفت‌وگويي با دکتر مسعود کيمياگر، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و استاد انستيتو تحقيقات تغذيه کشور و دانشگاه علوم‌پزشکي شهيد بهشتي داشتيم تا بيشتر با بخورنخورهاي ماه مبارک رمضان آشنا شويم.

بهترين سحري از نظر شما چه ويژگي‌هايي دارد؟
با توجه به اينکه ماه رمضان امسال در روزهاي بلند و گرم سال قرار دارد، بنابراين شما بايد در وعده سحري خود غذايي مانند يک وعده ناهار کامل داشته باشيد تا گرسنگي در ساعت‌هاي اوليه صبح يا مياني روز به سراغتان نيايد.

يعني سحري بايد مانند ناهار باشد؟
بله. البته مصرف برخي خوراکي‌ها در وعده ناهار مجاز و بدون اشکال است. در حالي که خوردن همين خوراکي‌ها در وعده سحري چندان توصيه نمي‌شود.

مثلا چه خوراکي يا غذاهايي؟
مصرف غذاهايي مانند آش‌هاي سنگين، غذاهاي پر از کشک، ماکاروني، تن‌ماهي، ماهي و ته‌ديگ براي وعده سحري اصلا توصيه نمي‌شود و حتي بهتر است در وعده سحري کمي حجم برنج کم شده و بيشتر از نان استفاده شود.

چرا؟
زيرا اين خوراکي‌ها مي‌توانند شما را بيش از حد انتظارتان در طول روز تشنه و روزه‌داري را برايتان سخت کنند.

بهترين خوراکي‌هاي کنار بشقاب غذا در وعده سحري چه خوراکي‌هايي هستند؟
سالاد کاهو، سالاد گوجه و خيار يا سبزي خوردن. بهتر است از آبليموي تازه به‌عنوان چاشني سالادتان کمک بگيريد. انواع سبزي‌ها و صيفي‌ها مانند کاهو، گوجه‌فرنگي يا خيار علاوه بر اينکه قدري احساس سيري ايجاد مي‌کنند، مي‌توانند مقداري از آب خودشان را در دستگاه گوارش نگه دارند و آن را به تدريج در طول روز آزاد کنند. با اين حساب، با خوردن سالادها و سبزي خوردن تازه، حس تشنگي ما در طول روز، کمي برطرف و قابل‌تحمل خواهد شد.

بهترين نوشيدني براي سحري چيست؟ آيا مجاز به نوشيدن چاي هستيم؟
بله. نوشيدن يکي، دو فنجان چاي کمرنگ بعد از صرف سحري خوب است ولي بيشتر از اين مقدار، کمکي به رفع تشنگي‌مان نخواهد کرد. ضمن اينکه مصرف چاي زياد و پررنگ باعث افزايش حجم ادرار و از دست رفتن آب بدن در طول روز مي‌شود. آب ساده، شربت آبليموي کم‌شيرين و شربت خاکشير هم مي‌توانند نوشيدني‌هاي بسيار مناسبي براي وعده سحري ما باشند.

مصرف ميوه‌ها هم در وعده سحر توصيه مي‌شود؟
بله. ميوه‌هاي آبدار فصل مانند هندوانه و طالبي براي سحري بسيار مناسب هستند چون مي‌توانند مقداري از تشنگي ما در طول روز را کاهش دهند. مصرف ميوه‌هاي مليني مانند آلو، زردآلو يا انجير هم مي‌تواند علاوه بر تامين بخشي از نيازهاي بدن به ويتامين‌ها و املاح، تا حدي از ابتلا به يبوست هم پيشگيري کند.

در مورد وعده افطار، سوال اولم اين است که آيا بايد شام و افطار يکي باشد يا نه؟
ببينيد، پاسخ متخصصان تغذيه به اين پرسش ممکن است متفاوت باشد. بعضي متخصصان بر حفظ ۳ وعده غذايي در طول ماه مبارک رمضان اصرار دارند (افطاري، شام و سحري) اما نظر و توصيه من بر ادغام کردن وعده شام و افطار است. اصلا شايد يکي از فلسفه‌هاي روزه‌داري، کاهش حجم دريافتي موادغذايي مختلف با حذف يک وعده غذايي بوده باشد. حالا اگر قرار باشد که سحري و افطاري و شام بخوريم که ديگر وعده‌اي را حذف نکرده‌ايم و سودي به بدنمان نرسانده‌ايم.

اين حذف وعده در يک ماه چه سودي براي بدنمان دارد؟
حذف يک وعده غذايي در ماه رمضان، باعث کاهش حدود ۲۵ درصد از کالري دريافتي بدن از طريق مصرف غذاهاي مختلف مي‌شود و اين مساله تا حدي به سوزاندن چربي‌هاي اضافي بدن کمک مي‌کند.

بهتر است روزه خود را با چه نوع خوراکي‌ها يا آشاميدني‌هايي باز کنيم؟
از آنجا که معده در طول روز براي مدت زيادي خالي بوده، بهتر است افطار را با خوردن يک مايع گرم (نه داغ) مانند چاي، سوپ‌هاي رقيق يا شير گرم شروع کنيم. آش‌هاي سنگين براي وعده افطاري و شروع باز کردن روزه اصلا مناسب نيستند.

خيلي‌ها مي‌گويند افطاري بايد ويژگي‌هاي صبحانه را داشته باشد.
بله، افطار مناسب مي‌تواند مانند يک وعده صبحانه کامل يا شام سبک باشد. مثلا نان و پنير و سبزي، انواع کوکو و کتلت که زياد چرب نباشند مي‌تواند در وعده افطار شما باشد و درواقع، شام و افطارتان را يکي کند. توجه داشته باشيد که تاکيد ما بر افطار و شام سبک است. برخي از غذاهاي به ظاهر سبک، کالري بالايي دارند. مثلا يک وعده نان و پنير و گردو و حتي کره و مربا، اصلا افطار سبکي نيست و کالري پاييني هم ندارد.

چطور مي‌توانيم سهم لبنيات مورد نياز را در طول ماه رمضان دريافت کنيم؟
بهتر است شير، شيربرنج يا پنير را در وعده افطار خود داشته باشيد. سحري هم يک پياله ماست کم‌چرب بخوريد و در زمان بين افطار و سحر هم در صورت امکان از مصرف ماست و شير کم‌چرب يا دوغ‌هاي کم‌نمک غافل نشويد.

بهترين زمان و روش جبران کم‌آبي بدن چه زماني و چگونه است؟
بهتر است علاوه بر سحر و افطار، در زمان بين افطاري و سحري هم آب کافي بنوشيد. معمولا در طول روزه‌داري در ماه‌هاي گرم سال، روزانه حداقل ۱۰ ليوان آب و الکتروليت‌هاي بدن از دست مي‌رود. به همين دليل بد نيست علاوه بر آب ساده، چند ليوان هم شربت آبليمو يا خاکشير کم‌شيرين يا آبميوه‌هاي تازه و طبيعي بنوشيد تا جبران از دست رفتن الکتروليت‌هاي بدنتان را هم بکنيد.

موضوع : بهداشت و سلامت, زندگی اسلامی
شماره پست : 5684  ,   بدون ديدگاه  ,   نویسنده : modir

نوشته شده توسط modir

تبلیغات در نگار
ارسال نظر


  • نوشته‌های تازه

  • آخرین دیدگاه‌ها

  • بایگانی

  • دسته‌ها

  • اطلاعات