احمدی نژاد ازدواج اسلام امام خامنه ای بی حجابی تلوزیون جوانان حجاب حجاب اسلامی حضرت زهرا حقوق زنان خانواده دختر دختران رسانه ملی زن زناشویی زنان زن ایرانی زندگی زندگی مجردی زن سالاری زن مسلمان زن و شوهر سربازی شوهر شیعه صدا و سیما طلاق ظهور عشق عفاف فراماسونری فمینیسم قرآن مرد مردان مردم مرگ مشایی مهریه ولایت پسر پناهیان چادر

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
هرگاه کسی برای خواستگاری نزد شما آمد و دینداری و امانت داری او را پسندیدید، به او زن دهید؛ که اگر چنین نکنید، در روی زمین تبهکاری و فساد بسیار پدید خواهد آمد.
بحار الانوار؛ ج103، ص372، ح3
تازه های اهل بیت (ع)
یافت نشد
تازه های اجتماعی
یافت نشد
تازه های زندگی اسلامی
یافت نشد
آخرين هاي سايت
last posts
حدیث برگزیده
NEGAR
آخرين نظرات
Last comments
قانون درباره «جهیزیه» زنان چه نظری دارد؟

نــــــــــــــــــگار : «در خصوص جهیزیه این سوال مطرح است که آیا می‌توان شوهر را امین یا در حکم امین دانست و در شرایطی که او جهیزیه را تصاحب کرده است به جرم خیانت در امانت از او در دادسرا شکایت کرد؟».
سایت فرهنگی و مذهبی نگار

بر طبق رسوم ایرانی، زن در ابتدای ازدواج اموالی را به عنوان جهیزیه به خانه شوهر می‌برد تا پایه‌های یک زندگی آسوده‌تر را بنا نهاده شود. اما برخی موارد این اموال به جای پایه‌ریزی آسایش زن و شوهر، اسباب درگیری و مشکلات بعدی آنها می‌شود.

اکنون دعاوی و اختلافات زیادی در خصوص جهیزیه در دادگاه‌ها مطرح است؛ در گفت‌وگو با کارشناسان قصد داریم ببینیم که آیا می‌شود شوهر را به دلیل تصاحب جهیزیه به جرم خیانت در امانت تعقیب کرد یا خیر؟

در خصوص جهیزیه این سوال مطرح است که آیا می‌توان شوهر را امین یا در حکم امین دانست و در شرایطی که او جهیزیه را تصاحب کرده است به جرم خیانت در امانت از او در دادسرا شکایت کرد؟ یک وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال می‌گوید: اگر به صورت خشک به قوانین نگاه شود. می‌توان زوج را مشمول این جرم دانست.
پژمان خالقیان در پاسخ به این سوال می‌گوید: اما اگر از دید عرفی به موضوع نگاه شود و قواعد شراکت را در خصوص جهیزیه‌ای که زن به منزل شوهر می‌برد جاری بدانیم نمی‌توانیم پاسخ قاطعی به آن بدهیم. دیوان عالی کشور نیز در آرای خود احکام متفاوتی در این مورد صادر کرده است و در تعدادی از موارد شریک را مشمول این جرم دانسته است و در مواردی هم نه، که بر اساس اصل برائت در موارد شک و شبهه در خصوص روابط زوجین عدم تسری جرم اصلح به نظر می‌رسد
این کارشناس حقوقی توضیح می‌دهد: چنان که اداره حقوقی قوه قضاییه در نظریه ۱۰/۴/۵۴ خود می‌گوید: «جهیزیه در ایام ازدواج معمولا در اختیاز زوجه است و مورد استفاده خانوادگی قرار می‌گیرد و به هیچ وجه نمی‌توان زوج را امانتدار جهیزیه تلقی کرد و اگر در بعضی نقاط مرسوم است حین عقد نکاح رسید جهیزیه را از زوج می‌گیرند این رسید حاکی از حمل جهیزیه به منزل شوهر و تعلق آن به زوجه است نه امین بودن شوهر نسبت به آن؛ بنابراین در صورتی که بعد از انحلال نکاح شوهر آنچه از جهیزیه مانده را تصرف کند و از استرداد آن به زوجه امتناع کند موضوع جنبه جزایی ندارد و از طریق حقوقی قابل مطالبه می‌باشد.»
خالقیان ادامه می‌دهد: اگر از لحاظ حقوقی به موضوع نگاه کنیم و بر اساس تعریف امین در ماده ۹۰۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۹۲ شاید به نظر می‌رسد بتوان زوج را محکوم کرد؛ یعنی در ظاهر اگر زوج جهیزیه را استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند مشمول ماده می‌شود.

وجود یا عدم خیانت در امانت
این کارشناس حقوقی در بیان نظر خود می‌گوید: به نظر اینجانب و با تمام اوصاف نمی‌توان زوج را به جرم خیانت در امانت محکوم کرد. حتی اگر اقدام به نقص یا تلف اموال جهیزیه کند. خالقیان در توضیح نظر خود می‌گوید: جرم خیانت در امانت مختص به اعمالی است که در آن استرداد اموال پیش‌بینی شده باشد و از عبارت «بنابراین بوده است» در ماده ۹۰۰ قانون مجازات این‌گونه بر‌می‌آ‌‌ید که باید توافقی میان صاحب مال یعنی زوجه و امین یعنی زوج مبنی بر استرداد، چه به صورت صریح و چه به صورت ضمنی وجود داشته باشد و چون ذات عقد ازدواج مبنی بر تفاهم و توافق برای ادامه زندگی مشترک است بعید به نظر می‌رسد در حین عقد ازدواج و شروع زندگی مشترک زوجه چنین استردادی را شرط کرده باشد.
این کارشناس حقوقی ادامه می‌دهد: در زمانی که زوجه جهیزیه را به منزل مشترک می‌آورد چون هدف ادامه زندگی است هیچ پیش‌زمینه‌ای برای استرداد آنها وجود ندارد، در نتیجه چون جرم خیانت در امانت مختص به اعمالی است که استرداد در آنها شرط است بعید به نظر می‌رسد زوج را بتوان به این جرم محکوم کرد. به معنای واضح‌تر شرط استرداد باید باشد و اگر نباشد جرم صورت نپذیرفته است؛ بنابراین از آنجا که در زمان ازدواج شرط استرداد نیست این جرم صورت نمی‌پذیرد.
یک کارشناس حقوق جزا و جرم‌شناسی در بررسی امکان طرح شکایت خیانت در امانت علیه زوج درباره جهیزیه همسر می‌گوید: این جرم سه رکن دارد: رکن اول رکن قانونی است که در قانون مجازات اسلامی مقرر شده است: «هرگاه اموال منقول یا غیر‌منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته، چک، قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده باشد که اشیا مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.»
علی رحمتی در ادامه به رکن مادی این جرم اشاره می‌کند و می‌گوید: رکن دوم رکن مادی جرم است که به صورت افعال، استعمال، تصاحب، اتلاف یا مفقودی در ماده مورد اشاره قرار گرفته است.
رحمتی اضافه می‌کند: ماده ۶۱۷ قانون مدنی در خصوص ودیعه گفته است که امین نمی‌تواند غیر از جهت حفاظت، تصرفی در ودیعه کند یا به نحوی از انحا از آن منتفع شود مگر با اجازه صریح یا ضمنی امانت‌گذار و در غیر این صورت ضامن است. در نتیجه زمانی که زوجه زوج را از استفاده ممنوع می‌کند، هرگونه استفاده‌ای از آن استعمال محسوب می‌شود. البته شرایط سوءنیت او در این موارد بایستی لحاظ شود.
این کارشناس حقوقی در توضیح این ماده می‌گوید: تصاحب نیز هر فعلی است که به گونه‌ای زوج خود را صاحب و مالک جهیزیه کند و اعمالی را انجام دهد که صرفا مالک می‌تواند دست به چنین اعمالی زند، اتلاف نیز به معنی تلف کردن است که حتی اگر قسمتی از جهیزیه را نیز تلف کند مصداق می‌یابد و لازم نیست تمام یک مال از اموال جهیزیه را تلف کند. مفقود کردن نیز به معنای گم کردن است و هر گونه عملی که جهیزیه را از زوجه مخفی کند را دربر می‌گیرد. وی تاکید می‌کند: دادگاه‌ها در خصوص این جرم بایست صریحا نوع رکن مادی این عمل را احراز کنند. حتی ترک فعل نیز می‌تواند از طرف زوج، او را در شمول این ماده قرار دهد.
علی رحمتی به رکن سوم این جرم اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ رکن سوم که رکن معنوی باشد در موضوع بحث که جهیزیه است اهمیت بیشتری دارد؛ چرا‌که زوج باید بداند که عمل او جرم است و مالی را که مورد تعرض قرار می‌دهد موجب اضرار زوجه می‌شود و همچنین قصد اضرار به زوجه را نیز داشته باشد که به این موارد در علم حقوق به ترتیب سوءنیت عام و سوءنیت خاص می‌گویند.
وی در انتها به امکان طرح شکایت خیانت در امانت علیه زوج می‌پردازد و می‌گوید: در برخی مناطق و اقوام این رسم وجود دارد که قسمتی از جهیزیه را شوهر تهیه می‌کند. در اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا زن می‌تواند در این جهیزیه‌ای که از طرف مرد تهیه شده بدون اجازه دخل و تصرفی داشته باشد؟ رحمتی در پاسخ می‌گوید: جهیزیه مالی است که زن به منزل شوهر خود می‌آورد و مسلما اگر مرد وسیله‌ای را برای خانه تهیه کند دیگر واژه جهیزیه بر آن مصداق پیدا نمی‌کند که بتوان آن را مال زوجه محسوب کرد؛ در نتیجه این اموال جز اموال شوهر محسوب می‌شود.

شرایط استثنایی برای تعقیب مجرم
خالقیان در ادامه می‌گوید: به نظر می‌رسد که بتوان در شرایطی این جرم را بر زوج بار کرد و آن زمانی است که زوجین طلاق گرفته‌اند (یا در شرایطی جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند) یا به هر طریقی زوجه، زوج را ممنوع از عملی از جمله تصاحب و تلف و استعمال کرده باشد و زوجه جهیزیه را تحویل نگرفته است و به زوج اخطار می‌کند (حال به وسیله اظهارنامه یا دادخواست استرداد جهیزیه با به صورت شفاهی یا ضمنی یا هر طریق دیگری که دادگاه ثابت شود) که جهیزیه او را پس دهد.
در چنین وضعی به نظر می‌رسد ماده ۹۰۰ قانون مجازات اسلامی مصداق داشته باشد چراکه از این زمان به بعد (آگاهی زوج از خواست و اراده زوجه) شرط استرداد باید از سوی زوج انجام شود و از این زمان زوج امین اموال زوجه محسوب می‌شود و تعدی و تفریط در اینجا مصداق پیدا می‌کند.
خالقیان با بیان اینکه در چنین مواردی صرف اثبات وجود مال در ید زوج کافی نیست، می‌گوید: با توجه به قانون مجازات اسلامی زوجه به عنوان شاکی باید اثبات کند که از زمانی که به زوج اطلاع داده؛ مال در دست زوج امانت بوده و وی در حفظ یا نگهداری این اموال تعدی یا تفریط کرده است؛ یا آنکه با اقداماتی مثل استعمال، تصاحب، تلف و مفقود نمودن آن، موجب ضرر مالک یا زوجه شده و اقدام او در این خصوص با سوء‌نیت همراه بوده که احراز این سوء‌نیت نیز با دادگاه است.
این وکیل دادگستری اضافه می‌کند: البته دادگاه‌ها در چنین شرایطی قراین و احوال و اوضاع را نیز در نظر می‌گیرند. همچنین می‌توان تفسیر کرد که تا پیش از این آگاهی زوج اطلاع و قراری مبنی بر استرداد اموال نداشته ولی از این زمان به بعد این آگاهی به اطلاع او رسیده است.

تعقیب شوهر با کدام عنوان مجرمانه؟
باید دید که آیا فروش جهیزیه توسط شوهر در قانون تحت عنوان خاص جرم‌انگاری شده است یا ذیل جرایم دیگر مانند سرقت، فروش مال غیر، خیانت در امانت و… قرار می‌گیرد؟ یک وکیل دادگستری ضمن ارایه پاسخ منفی به این سوال توضیح می‌دهد: این موضوع تحت عنوان خاصی جرم‌انگاری نشده است. قانون مجازات قواعدی کلی را مد نظر داشته و لازم نبوده که در فصل نوزدهم که جرایم بر ضد حقوق و تکالیف خانوادگی است آن را درج کند و در چنین مواردی بایست مصداق عمل زوج را دید که بر کدام جرم صدق می‌کند. ممکن است بنا به شرایط سرقت، فروش مال غیر؛ خیانت در امانت، تخریب و یا جرایم دیگری بر عمل زوج صادق باشد.
این کارشناس حقوقی در پایان یادآور می‌شود:‌ از لحاظ حقوقی و صرفا در خصوص استرداد آن در صورت وجود و یا مثل یا قیمت آن در صورتی که در دسترس نباشند باید دادخواستی به دادگاه خانواده محل اقامت مشترک داده شود و اگر عنوان کیفری بر آن صدق کند به دادسرای محلی که جرم در آن واقع شده است شکواییه‌ای تنظیم و تحویل داده می‌شود.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
وضعیت جهیزیه بعد از طلاق
رسوم ایرانی به این دلیل که گاه تبدیل به محل اختلاف زوجین می‌شود به قوانین و مقررات راه یافته است؛ از جمله رسوم ازدواج در ایران، تامین جهیزیه برای زندگی مشترک است. الزام خانواده دختر به تامین جهیزیه تنها جنبه عرفی دارد و هیچ پشتوانه شرعی و قانونی برای آن وجود ندارد؛ به عبارت دیگر زن بر اساس قانون و شرع وظیفه‌ای برای تهیه جهیزیه ندارد اما این رسم در میان بسیاری خانواده‌های ایرانی به عنوان معیار تعیین ‌شأن دختران جوان در نظر گرفته و در برخی موارد منشأ برخی اختلاف‌ها و درگیری‌ها در کانون خانواده می‌شود.

معمولا بعد از طلاق موضوع بازپس‌دادن جهیزیه به زن مورد توجه قرار می‌گیرد. در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی این موضوع و تشریفات آن می‌پردازیم.

تعیین تکلیف جهیزیه در رای صادره
یک وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا اجرای صیغه طلاق منوط به پس دادن جهیزیه است یا خیر؟ می‌گوید: مطابق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱/۱۲/۱۳۹۱ دادگاه باید در رای صادره خود تکلیف مسایل جانبی ازدواج از جمله مهریه، نفقه زوجه و نفقه اطفال و حمل، اجرت‌المثل، شروط ضمن عقد و مندرجات ازدواج، حضانت و اموری از این قبیل را معین کند که از جمله این مسائل جانبی تعیین تکلیف جهیزیه است.
پژمان خالقیان ادامه می‌دهد: معمولا دادگاه در رای خود حکم به استرداد جهیزیه می‌دهد، مگر اینکه زوجه بر خلاف آن تمایل داشته باشد و ابراز کند یا آنکه دلیلی باشد که زوج آن وسایل را خریداری کرده است.

واکنش مناسبت در برابر لجاجت زوج

این کارشناس حقوقی اضافه می‌کند: از زمان رای دادگاه تا زمان مراجعه به دفترخانه طلاق، ظرف مواعدی که قانونگذار مقرر کرده است زوج باید جهیزیه را در صورت موجود بودن به زوجه تحویل دهد و در صورت تحویل نشدن جهیزیه از جانب زوج، زوجه می‌تواند نسبت به صیغه طلاق بر اساس حکم دادگاه تمکین نکند.
خالقیان می‌گوید: همچنین ممکن است شخصی از تحویل جهیزیه برای ایجاد مشکل در فرایند طلاق خودداری کند. این وکیل دادگستری در بررسی این فرض می‌گوید: در مواقعی با وجود اصرار زوج به تحویل، زوجه از تحویل جهیزیه خودداری می‌کند؛ در این حالت زوج می‌‌تواند این وسایل را نزد امینی با نظارت دادستان قرار دهد و طلاق را جاری کند.
خالقیان تاکید می‌کند: این فرض نادر است و بیشتر مواقع این زوج است که حاضر به تحویل جهیزیه نمی‌شود؛ بنابراین پیش از اجرای صیغه طلاق، زوجه می‌تواند الزام زوج را از دادگاه تقاضا کند و حکم طلاق را تا زمانی که جهیزیه به وی تحویل داده شود، معلق کند.
این کارشناس حقوقی در ادامه راه‌حل دیگری را بیان می‌کند و می‌‌گوید: اگر زوجه با رضایت به این امر که جهیزیه در ید زوج است صیغه طلاق را جاری کند، می‌تواند پس از طلاق و مستند به اظهار نشدن تحویل جهیزیه در طلاق‌نامه، نسبت به استرداد جهیزیه از طریق طرح دعوا اقدام کند.

آیا شوهر امانت‌دار جهیزیه است؟
اما موضوع دیگری که درباره جهیزیه مطرح می‌شود این است که آیا شوهر امین محسوب می‌شود و آیا اگر در جهیزیه عیب و نقصی ایجاد شد می‌توان شوهر را مسئول دانست؟
یک وکیل دادگستری در این خصوص می‌گوید: این موضوع را از دو منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد که یک منظر از لحاظ عرفی است. از خصوصیات زندگی زناشویی، اشتراک در امور است؛ بر این اساس جهیزیه‌ای که از طرف زن آورده می‌شود برای سهولت زندگی مشترک مورد استفاده زن و شوهر قرار می‌گیرد.
خالقیان معتقد است: در این فرض بر اساس قالب‌های «قانون مدنی» می‌توان احکام شرکت در امور مدنی را بر این مورد بار کرد که بر این اساس این شراکت بر اساس اختیار زوجین بوده است و مطابق ماه ۵۸۴ قانون مدنی «شریکی که مال‌الشرکه در ید اوست در حکم امین است و ضامن تلف و نقص آن نمی‌شود، مگر در صورت تعدی و تفریط» بنابراین اگر به صورت اتفاقی زوج به جهیزیه صدمه و نقصانی وارد کند ضامن جبران این تلف نیست؛ ولی در صورت تعدی و تفریطی که در دادگاه ثابت شود، زوجه می‌تواند خسارت واردشده را از زوج دریافت کند.
این کارشناس حقوقی در ادامه به تبیین موضوع از منظر دوم می‌پردازد و در توضیح آن می‌گوید: منظر دیگر بررسی موضوع از لحاظ حقوقی است. در تعریف جهیزیه در ترمینولوژی حقوق گفته شده است که جهیزیه «مالی است که زن علی‌الرسم (بر حسب مرسوم) در موقع ازدواج با خود به منزل شوهر می‌برد و علاوه بر استفاده خود شوهر نیز اباحه انتفاع آن را می‌یابد.
این مال در مالکیت زن خواهد بود و شوهر مالک آن نمی‌شود.» بر این مبنا نیز به همان قاعده بالا می‌توان استناد کرد که در این امر زوج جز در موارد تعدی و تفریط مسئولیتی برای جبران ندارد.
خالقیان متذکر می‌شود که در دادگاه‌ها اصل بر عدم تعدی و تفریط است؛ بنابراین تعدی و تفریط باید به اثبات برسد. اگر به هر یک از دو نظری که گفته شد استناد شود زوج امین یا در حکم امین است و می‌توان عیب یا نقصی را که به وسایل جهیزیه وارد می‌آورد صرفا با احراز شرایط تعدی و تفریط از او مطالبه کرد.
وی می‌افزاید: برای روشن‌تر شدن مطلب، قانون مدنی در مواد ۹۵۱ و ۹۵۲ تعدی و تفریط را معنی کرده است. تعدی تجاوز کردن از حدود اذن یا متعارف است نسبت به مال یا حق دیگری و تفریط عبارت است از ترک عملی که به موجب قرارداد یا متعارف برای حفظ مال لازم است.

توقیف جهیزیه
یک مدرس دانشگاه نیز در خصوص دادخواست استرداد جهیزیه به حمایت می‌گوید: دادخواست استرداد جهیزیه باید به دادگاه خانواده منزلی که جهیزیه در آنجا واقع است، تقدیم شود.
ایمانی همچنین درباره توقیف جیهزیه توضیح می‌دهد: می‌توان جهیزیه را در مقابل بدهی زوجه توقیف کرد چون زن به عنوان مالک جهیزیه شناخته می‌شود و مالک باید از عهده بدهی خود برآید، مگر اینکه اموال او جزو مستثنیات دین باشد که در خصوص جهیزیه با توجه به اینکه تامین معاش خانواده از وظایف مرد است و شوهر باید وسایل خانه و خانواده را تامین کند، از موارد استثناء در وصول طلب به شمار نمی‌رود.

تاثیر امضای شوهر زیر لیست جهیزیه
این وکیل دادگستری خاطرنشان می‌کند: معمولا در ابتدای ازدواج فهرستی از جهیزیه تهیه و آن را به امضای شوهر می‌رسانند. محمدرضا ایمانی در مورد اثر این امضا می‌گوید: در صورت مطالبه زوجه، شوهر مسئول استرداد کلیه اموالی است که در ذیل سیاهه جهیزیه امضا کرده و امضای شوهر نزد محاکم معتبر است به شرطی که در زمان مطالبه عین اموال موجود باشد و در صورتی که شوهر عمداً موجب تخریب اموال زوجه شود، در صورت اثبات این امر، علاوه بر مسئولیت کیفری (جرم تخریب اموال غیر دولتی) باید مثل آن مال یا قیمت آن را به زوجه بدهد.

دادخواست استرداد جهیزیه
ممکن است اختلاف میان زن و شوهر در خصوص جهیزیه کار را به تقدیم دادخواست مطالبه جهیزیه بکشاند. در این صورت زن باید دادخواستی با خواسته صدور حکم بر محکومیت خوانده بر استرداد جهیزیه مطابق فهرستی که پیوست دادخواست می‌کند تنظیم و میزان خواسته را تقویم کند.
در شرح خواسته چنین دادخواستی معمولا به دادگاه با الفاظی مشابه با آنچه در ادامه می‌آید توضیحاتی ارایه می‌شود: «ریاست محترم مجتمع قضایی سلام‌علیکم.
احتراما با تقدیم دادخواست و ضمایم پیوست آن به استحضار جنابعالی می‌رساند اینجانب… به تاریخ … به موجب سند ازدواج شماره … تنظیمی در دفتر ازدواج شماره … شهر … به عقد دایم زوجیت خوانده محترم… درآمدم. خوانده مدت سه ماه است که به بهانه‌های واهی اینجانب را از منزل مشترک اخراج کرده است و دادخواست طلاق تقدیم دادگاه نموده است.
نظر به اینکه کلیه جهیزیه اینجانب در حال حاضر در تصرف خوانده است بیم تضییع و تفریط خواسته می‌رود؛ بنابراین با استناد به مواد ۱۰۸ و ۱۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی صدور قرار تامین خواسته عین جهیزیه و در ماهیت مستند به مواد ۶۱۹ و ۶۲۰ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم بر محکومیت خوانده بر استرداد جهیزیه با احتساب همه خسارات قانونی مورد استدعاست.»

موضوع : ازدواج و خانواده, زندگی اسلامی
شماره پست : 5427  ,   2 ديدگاه  ,   نویسنده : modir

نوشته شده توسط modir

تبلیغات در نگار
رگفته :

به استناد منابع شیعه ، حضرت علی (ع) به هنگام خواستگاری از فاطمه زهرا (س) دارایی اش به این شرح بود : یک شمشیر ، یک زره ، یک شتر .
حضرت علی (ع) ، زره اش را که حدود پانصد درهم بود به عنوان مهریه به فاطمه زهرا (س) داد ؛ و فاطمه زهرا (س) با فروش آن زره ، توانست جهیزیه اش را تهیه کند . یعنی اینکه حضرت زهرا (س) ، جهیزیه اش را از اموال خودش تامین کرد .
خیلی جالب است که این جماعت نه تنها با قوانین کتاب خدا (قرآن) دشمن هستند و به بهانه های مختلف سعی در تکذیب آیات خدا دارند ، حتی به منابع شیعه هم پایبند نیستند .
این جماعت زن ذلیل که نه شیعه هستند و نه سُنی ؛ و در واقع مسلمان نیستند ، از چه مذهب و آیینی پیروی می کنند ؟؟؟
توضیح : یک درهم کمتر از هزار تومان به پول ایران است .
منبع :
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=107784

رگفته :

من مطلب فوق را در پاسخ به آن مطلب شما نوشته ام که فرموده بودید : یکی از اقلام نفقه ، تهیه جهیزیه توسط مرد است .

ارسال نظر


  • نوشته‌های تازه

  • آخرین دیدگاه‌ها

  • بایگانی

  • دسته‌ها

  • اطلاعات